Get me outta here!

Khamis, 6 Januari 2022

Pengaruh cabang falsafah metafizik, epistemologi, aksiologi dan logik terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

 


Pengaruh cabang falsafah terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

Terdapat 4 cabang pengaruh falsafah yang kita belajar dalam bab ini iaitu:

1.       Metafizik

2.      Epistemologi

3.      Aksiologi

4.      Logik

Metafizik

Ia berkaitan dengan persoalan realiti yang memerlukan ketajaman manusia dalam merealisasikan sesuatu yang berada di sebalik fizik. Dalam konsep pendidikan, ia merupakan suatu aplikasi dalam pendidikan dan cabang metafizik ini juga boleh digantikan dengan ilmu sains. Dalam lmu sains, metafizik ini menggunakan bahasa untuk menerangkan gambaran tentang struktur bahan yang ingin dikaji seperti mengaplikasikan eksperimen kejadian hujan, demontrasi gunung berapi serta konsep ruang dan masa. Manakala, dalam bidang ilmu agama pula, ia lebih menyerupai kepada keagamaan seperti manusia boleh mengetahui kewujudan tuhan tetapi tidak dapat melihatnya melalui mata kasar. Metafizik terbahagi kepada tiga iaitu ontologi yang berkaitan ilmu pengetahuan atau ajaran tentang keberadaan. Yang kedua pula adalah kosmologi. Kosmologi pula mempelajari pengetahuan ahli falsafah tentang peraturan alam dan akhir sekali adalah theologi yang merupakan membicarakan tentang manusia.

Antara persoalan falsafah yang berkaitan dengan falsafah ini adalah:

Ontologi

  • Apakah sebenarnya merupakan pengetahuan?
  • Bagaimanakah pandangan kita terhadap pengetahuan?

Kosmologi

  • Bagaimanakah guru menyusunaturkan bilik darjahnya?
  • Patutkah kurikulum ini distrukturkan atau ditentukan oleh pelajar itu sendiri?

Theologi

  • Patutkah semua manusia mendapat kemudahan pendidikan yang sama?
  • Adakah kebolehan seseorang pelajar untuk belajar lahir secara semulajadi atau dipelajari?

Epistemologi 

Cabang falsafah epistemologi ini menerangkan tentang teori ilmu dan berteraskan kebenaran dari aspek perolehan, jenis, sumber dan kesahannya. Ia juga menghuraikan tentang manusia sebagai makhluk berakal dalam menggunakan pengetahuan yang diperoleh untuk mentadbir kehidupan. Manakala dari segi pendidikan pula, epistemologi ini telah memberi sumbangan dalam menentukan kurikulum pembelajaran. Sebagai contoh, guru boleh menentukan apa kandungan yang bakal diajar, kemudian menentukan bahan yang paling tepat untuk menyampaikan pembelajaran kepada mereka. Bukan itu sahaja, guru juga perlu menentukan bagaimana pelajar memperoleh pengetahuan dan mengikuti pembelajarannya. 

Antara persoalan falsafah yang berkaitan dengan falsafah ini adalah:

  • Adakah guru mengajar, menyoal, memberikan pengalaman atau mengadakan aktiviti-aktiviti bagi menggalakkan pelajar-pelajar untuk belajar?
  • Bagaimanakah para saintis mengaplikasikan sains? 

 

Aksiologi 

Cabang ini membincangkan secara khusus mengenai persoalan nilai yang terdiri dari nilai etika  dan estetika  untuk keharmonian dan keseimbangan dunia. Ia juga membahaskan tentang nilai baik atau nilai buruk, indah atau tidak indah yang berkaitan dengan pendidikan. Nilai-nilai ini pula juga boleh diterapkan dalam matapelajaran moral, agama islam dan juga seni kreativiti bagi seni estetika.

Antara persoalan falsafah yang berkaitan dengan falsafah ini adalah:

Dari segi etika

  • Adakah para pelajar pada dasarnya baik ataupun jahat?
  • Bagaimanakah guru sepatutnya melayani pelajar?

Dari segi estetika

  • Apakah kepentingan pendidikan seni dan pendidikan muzik di sekolah?
  • Apakah perbezaan kefahaman tentang kecantikkan yang ada di bilik darjah ataupun kelas?

KERATAN AKHBAR 1


Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa pendidikan moral dan akhlak perlu menjadi urusan utama pendidikan negara dalam usaha melahirkan insan yang amanah, berintegriti dan bertanggungjawab. Bukan itu sahaja, timbalan perdana menteri berkata sifat jujur, amanah dan integriti sebenarnya merupakan nilai intrinsik yang menjadi tunjang dan pasak kemajuan negara. Beliau juga mengatakan bahawa sebenarnya hal ini boleh direalisasikan sekiranya guru-guru sentiasa menerapkan nilai-nilai murni seperti sifat amanah, jujur, telus dan budi pekerti yang mulia dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta aktiviti kesukanan dan kokurikulum ketika majlis perasmian sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan di Dewan Wawasan. Tugas mendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam atau guru disiplin tetapi pada semua guru. Beliau mengatakan bahawa jika kita dapat menjadikan sekolah sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi kenyataan. Layari Pendidikan moral, akhlak jadi urusan utama pendidikan negara - TPM untuk maklumat lanjut.


KERATAN AKHBAR 2



Artikel ini menjelaskan bahawa pinggirkan subjek merupakan langkah kurang bijak. Hal ini demikian kerana aktiviti kesenian ini mampu memperbaiki tahap keyakinan pelajar, seterusnya dapat meningkatkan keterampilan mereka. Di Malaysia, PSV diperkenalkan secara formal sejak di peringkat sekolah rendah lagi. Dalam konteks ini, pendidikan seni sekolah rendah adalah lebih luas kerana menggabungkan seni visual, muzik dan seni persembahan. Bagi memupuk minat pelajar dalam mata pelajaran kesenian, pihak sekolah dan ibu bapa perlulah lebih terbuka untuk memberi ruang kepada murid untuk meluahkan diri (ekspresi) mereka melalui aktiviti seni. Pada tahap sekolah rendah, ramai murid yang tidak mampu menterjemahkan pandangan atau perasaan mereka melalui penulisan. Justeru, seni dilihat sebagai medium yang sangat berkesan bagi tujuan berkenaan. Layari Pinggirkan subjek seni langkah kurang bijak untuk maklumat lanjut.

 

Logik

Cabang yang membincangkan tentang persoalan untuk membuat keputusan. Logik ini terbahagi kepada dua iaitu logik induktif dan deduktif. Tujuan utama pengajaran logik ialah untuk mendedahkan para pelajar tentang kaedah berfikir yang betul dan mengelakkan dari terperangkap dengan kesilapan berfikir. Sebagai contoh, ilmu logik dikaitkan dengan ilmu matematik kerana banyak menggunakan mental dalam menyelesaikan masalah, semakin banyak masalah semakin banyak ilmu dan pengalaman yang ditimba.

Antara persoalan falsafah yang berkaitan dengan falsafah ini adalah:

  • Patutkah guru menggunakan pentaakulan deduktik atau induktif dalam pengajarannya?
  • Bagaimanakah guru boleh mengetahui apa yang dilakukan oleh pelajar-pelajar adalah  merupakan sebahagian daripada proses penaakulan?

0 ulasan:

Catat Ulasan