Get me outta here!

Khamis, 6 Januari 2022

  FPK SEBAGAI FALSAFAH EKLEKTIK


Rajah 1 Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebagai falsafah Ekletik

FPK merupakan falsafah pendidikan yang mempunyai ciri-ciri gabungan antara falsafah pendidikan barat dan falsafah pendidikan Islam. Menurut Abdul Rahman Arof & Zakaria Kasa (1994) menamakan falsafah sebagai falsafah eklektik yang bermaksud gabungan atau paduan dari pelbagai sistem dan falsafah yang dipilih ataupun falsafah pendidikan yang tercipta dari pelbagai sumber. Justeru itu, Rajah 1 ini menggambarkan bagaimana perkaitan yang berlaku di antara falsafah pendidikan barat tradisional, falsafah pendidikan barat moden dan falsafah pendidikan islam yang bertemu untuk membentuk Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bersifat eklektik.


RUMUSAN

Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini  diwujudkan sebagai panduan dan rujukan kepada Malaysia adalah untuk merancang, melaksana dan mencapai matlamat bagi membina negara maju. Pembentukan FPK ini adalah hasil garapan dari pelbagai aliran falsafah yang berteraskan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Oleh itu, Falsafah Pendidikan Kebangsaan tergolong dalam falsafah pendidikan eklektik kerana terkandung di dalamnya Falsafah Islam dan Falsafah Pendidikan Barat Tradisional (perenialisme dan esensialisme) serta Falsafah Pendidikan Barat Moden (progresivisme dan rekonstruksionisme). FPK mempunyai kandungan yang lengkap dengan mengambil pertimbangan tentang pembangunan insan untuk menjadi cemerlang menerusi pendidikan. Kandungan FPK ini selari dengan Falsafah Pendidikan Islam yang meletakkan manusia terdiri dari tiga komponen iaitu akal (otak), roh (rohani), jasad (tubuh secara luaran). Begitu juga dengan mazhab falsafah barat yang mempengaruhi falsafah pendidikan barat dan seterusnya mempengaruhi perspektif mereka terhadap perkembangan manusia dari segi kognitif(otak), afektif (jiwa dan perasaan) dan psikomotor (tubuh luaran manusia). Justeru itu, jika dihubungkan dengan FPK, maka persamaan tersebut berlaku.

0 ulasan:

Catat Ulasan