Maksud Falsafah Eklektik adalah gabungan nilai-nilai baik daripada pelbagai sumber dan falsafah iaitu gabungan pelbagai gabungan idealisme, progresivisme, eksistensialisme serta falsafah pendidikan islam. FPK digolongkan sebagai falsafah eklektik kerana terdapat unsur dan elemen dalam FPK merentasi budaya, agama dan kepercayaan kaum di Malaysia. Terdapat gabungan nilai-nilai yang baik daripada pelbagai sumber dan falsafah. Gabungan pelbagai cabang falsafah iaitu idealisme,realisme,progresivisme dan eksistensialisme serta Falsafah Pendidikan Islam.
Manfaat
pelaksanaan Falsafah Elektik dalam Perkembangan Pendidikan di Malaysia
Masyarakat dan pendidikan
Manfaat pelaksanaan Falsafah Eklektik
dalam Perkembangan Pendidikan di Malaysia adalah melalui Falsafah
PendidikanKebangsaan (FPK) kepada Masyarakat dan pendidikan, falsafah elektik
menjadikan pendidikan suatu usaha yang berterusan kerana falsafah eklektik
membantu pembentukan falsafahpendidikan kebangsaan untuk memupuk pendidikan
sepanjanghayat. Hal ini juga dapat melahirkan masyarakat yang harmoni,
sejahtera dan makmur serta membentuk pendidikan kearah menyumbang kemakmuran
Negara.
Orientasi Ilmu
Membentuk pendidikan yang menyeluruh,
bersepadu dan seimbang dengan memberi penekanan kepada standard kokurikulum,
standard pembelajaran, standard prestasi. Pada masa yang sama ia juga dapat
melahirkan insan yang seimbang.
Pembelajaran Murid
Dapat mengembangkan potensi individu
sepenuhnya dan mewujudkan pembelajaran yang aktif. Selain itu, meneroka dan
membina pengetahuan dan akhlak modal insan serta memupuk peranan tanggungjawab
terhadap diri, keluarga, masyarakat dan Negara. Seterusnya, dapat membina
kesejahteraan diri untuk menjadi insan yang berjaya.
Pengajaran Guru
Guru akan mendidik secara berterusan
dan dapat mengembangkan potensi murid secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Pada masa yang sama guru juga
berperanan sebagai role model seperti dalam falsafah pendidikan Islam yang
mengamalkan berpusatkan guru.
Matlamat Pendidikan
Dengan adanya pendidikan dalam setiap individu ia dapat melahirkan warganegara yang berilmu serta dapat memberi sumbangan kepada Negara. Hal ini juga sekali gus dapat melahirkan modal insan yang berkualiti pada masa depan yang kelak.
CABARAN
PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Dari segi aspek seimbang dan harmoni,
seperti yang kita ketahui seimbang bermaksud moral dan harmoni bermaksud
akhlak. Berdasarkan falsafah pendidikan kebangsaan, ia perlu dibina melalui
penghayatan nilai-nilai murni merentasi kokurikulum. Malangnya sejak tahun 1998
strategi penerapan nilai-nilai murni telah diabaikan dan dilupakan. Akibatnya,
moral dan akhlak murid-murid dan pelajar-pelajar sekolah hari ini semakin
merosot dan runtuh.
Cabaran seterusnya, melalui aspek menyeluruh dan bersepadu yang
membawa maksud pendidikan yang berholistik dan ilmu wahyu yang berpaksikan ilmu
akal. Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, paradigma ilmu wahyu
hendaklah menjadi teras kepada fungsi akal (idealisme), kualiti kehidupan
(realisme), dan keharmonian tabii 'insan (humanisme). Oleh itu pendidikan yang
berorientasikan robot, kilang, lulus peperiksaan dan sekeping ijazah hendaklah
diubah. Pendidikan yang baik bersifat harmoni di antara kebenaran agama.
Cabaran yang ketiga dari segi aspek
keharmonian rohani, intelek, emosi dan jasmani. Kelihatan seolah-olah
pendidikan di Malaysia hanya memberi penekanan kepada potensi jasmani. Dengan
kata lain, pendidikan lebih mengutamakan kepentingan perniagaan, keuntungan,
teknologi dan industri. Penekanan yang keterlaluan lebih mengfokus kepada
potensi kreatif dan inovatif yang bersifat kebendaan semata-mata. Tidak
hairanlah hanya potensi jasmani sahaja yang berkembang. Sedangkan potensi
rohani, intelek dan Emosi tidak berlaku. Pendidikan yang tidak seimbang sudah
tentu akan melahirkan modal insan yang tempang.
Cabaran yang terakhir dari segi Pendidikan Malaysia iaitu
pendidikan yang mengikut acuan Malaysia. Falsafah Pendidikan Kebangsaan
menjadi batu asas kepada pembangunan pendidikan menurut acuan Malaysia. Namun,
pelaksanaan dasar pendidikan sentiasa berubah bahkan tidak merujuk Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Perlantikan menteri-menteri dan pegawai-pegawai yang tertinggi di
Kementerian Pendidikan.
Kesimpulanya, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan diwujudkan sebagai panduan dan rujukan kepada Malaysia
untuk merancang, melaksana dan mencapai matlamat, ia juga digolongkan sebagai
Falsafah Eklektik.
0 ulasan:
Catat Ulasan