Get me outta here!

Khamis, 6 Januari 2022

Manfaat dan cabaran pelaksanaan falsafah eklektik dalam perkembangan pendidikan di Malaysia.



Maksud Falsafah Eklektik
 adalah gabungan nilai-nilai baik daripada pelbagai sumber dan falsafah iaitu gabungan pelbagai gabungan idealisme, progresivisme, eksistensialisme serta falsafah pendidikan islam. FPK digolongkan sebagai falsafah eklektik kerana terdapat unsur dan elemen dalam FPK merentasi budaya, agama dan kepercayaan kaum di Malaysia. Terdapat gabungan nilai­-nilai yang baik daripada pelbagai sumber dan falsafah. Gabungan pelbagai cabang falsafah iaitu idealisme,realisme,progresivisme dan eksistensialisme serta Falsafah Pendidikan Islam.

 

 Manfaat pelaksanaan Falsafah Elektik dalam Perkembangan Pendidikan di Malaysia

 

Masyarakat dan pendidikan

Manfaat pelaksanaan Falsafah Eklektik dalam Perkembangan Pendidikan di Malaysia adalah melalui Falsafah PendidikanKebangsaan (FPK) kepada Masyarakat dan pendidikan, falsafah elektik menjadikan pendidikan suatu usaha yang berterusan kerana falsafah eklektik membantu pembentukan falsafahpendidikan kebangsaan untuk memupuk pendidikan sepanjanghayat. Hal ini juga dapat melahirkan masyarakat yang harmoni, sejahtera dan makmur serta membentuk pendidikan kearah menyumbang kemakmuran Negara.

 

Orientasi Ilmu

Membentuk pendidikan yang menyeluruh, bersepadu dan seimbang dengan memberi penekanan kepada standard kokurikulum, standard pembelajaran, standard prestasi. Pada masa yang sama ia juga dapat melahirkan insan yang seimbang.

 

Pembelajaran Murid

Dapat mengembangkan potensi individu sepenuhnya dan mewujudkan pembelajaran yang aktif. Selain itu, meneroka dan membina pengetahuan dan akhlak modal insan serta memupuk peranan tanggungjawab terhadap diri, keluarga, masyarakat dan Negara. Seterusnya, dapat membina kesejahteraan diri untuk menjadi insan yang berjaya.

 

Pengajaran Guru

Guru akan mendidik secara berterusan dan dapat mengembangkan potensi murid secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Pada masa yang sama guru juga berperanan sebagai role model seperti dalam falsafah pendidikan Islam yang mengamalkan berpusatkan guru.

 

Matlamat Pendidikan

Dengan adanya pendidikan dalam setiap individu ia dapat melahirkan warganegara yang berilmu serta dapat memberi sumbangan kepada Negara. Hal ini juga sekali gus dapat melahirkan modal insan yang berkualiti pada masa depan yang kelak.

 

 

 

CABARAN PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

 

            Dari segi aspek seimbang dan harmoni, seperti yang kita ketahui seimbang bermaksud moral dan harmoni bermaksud akhlak. Berdasarkan falsafah pendidikan kebangsaan, ia perlu dibina melalui penghayatan nilai-nilai murni merentasi kokurikulum. Malangnya sejak tahun 1998 strategi penerapan nilai-nilai murni telah diabaikan dan dilupakan. Akibatnya, moral dan akhlak murid-murid dan pelajar-pelajar sekolah hari ini semakin merosot dan runtuh.

 

         Cabaran seterusnya, melalui aspek menyeluruh dan bersepadu yang membawa maksud pendidikan yang berholistik dan ilmu wahyu yang berpaksikan ilmu akal. Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, paradigma ilmu wahyu hendaklah menjadi teras kepada fungsi akal (idealisme), kualiti kehidupan (realisme), dan keharmonian tabii 'insan (humanisme). Oleh itu pendidikan yang berorientasikan robot, kilang, lulus peperiksaan dan sekeping ijazah hendaklah diubah. Pendidikan yang baik bersifat harmoni di antara kebenaran agama.

 

            Cabaran yang ketiga dari segi aspek keharmonian rohani, intelek, emosi dan jasmani. Kelihatan seolah-olah pendidikan di Malaysia hanya memberi penekanan kepada potensi jasmani. Dengan kata lain, pendidikan lebih mengutamakan kepentingan perniagaan, keuntungan, teknologi dan industri. Penekanan yang keterlaluan lebih mengfokus kepada potensi kreatif dan inovatif yang bersifat kebendaan semata-mata. Tidak hairanlah hanya potensi jasmani sahaja yang berkembang. Sedangkan potensi rohani, intelek dan Emosi tidak berlaku. Pendidikan yang tidak seimbang sudah tentu akan melahirkan modal insan yang tempang. 

 

        Cabaran yang terakhir dari segi Pendidikan Malaysia iaitu pendidikan yang mengikut acuan Malaysia. Falsafah Pendidikan Kebangsaan menjadi batu asas kepada pembangunan pendidikan menurut acuan Malaysia. Namun, pelaksanaan dasar pendidikan sentiasa berubah bahkan tidak merujuk Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perlantikan menteri-menteri dan pegawai-pegawai yang tertinggi di Kementerian Pendidikan.

 

    Kesimpulanya, Falsafah Pendidikan Kebangsaan diwujudkan sebagai panduan dan rujukan kepada Malaysia untuk merancang, melaksana dan mencapai matlamat, ia juga digolongkan sebagai Falsafah Eklektik.

 


0 ulasan:

Catat Ulasan