PENGENALAN FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM
Islam merupakan addin yang bersifat menyeluruh, bersepadu, seimbang dan sempurna. Islam tidak terbentuk dari pemikiran manusia tetapi fitrah untuk beragama. Meskipun di dalam Al-Quran tiada dinyatakan istilah falsafah tetapi ada disebut tentanng hikmah. Dari aspek cabang falsafah Islam, penekanan kepada kepercayaan mengawal pemikiran dan tindakan.
FALSAFAH DALAM ISLAM
1. Metafizik - Intisari yang Maha Esa, Mutlak dan Kekal
2. Epistemologi - Pengetahuan tentang kebenaran mutlak (haq) melalui dua cabang ilmu:
i. Ilmu Naqli (Fardu Ain-Wahyu)
ii. Ilmu Aqli (Fardu Kifayah-Akal)
3. Aksiologi - Kebagusan mutlak (kamil), ditetapkan oleh Allah s.w.t. dengan ekspresi lahiriah dalam bentuk kebagusan relatif (ketakwaan).
FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM DAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM
Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam merujuk kepada :
1. Pendidikan Sepanjang Hayat
Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam yang pertama ialah pendidikan sepanjang hayat. Pendidikan ini merupakan satu proses yang berterusan iaitu bermula dari bayi sehinggalah kita meninggal dunia. Proses pemerolehan, pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Pendidikan sudah bermula sejak kita berada dirumah lagi. Pendidikan awal di rumah ini adalah penting kerana ianya dapat membentuk asas sahsiah yang akan terus berkembang hingga ke akhir hayat nanti. Konsep pendidikan ini mempunyai 3 peringkat, iaitu peringkat awal, peringkat sekolah dan peringkat selepas sekolah. Proses melanjutkan pelajaran bermula dari zaman kanak-kanak hinggalah dewasa. Justeru itu, pendidikan terbahagi kepada dua iaitu pendidikan formal dan tidak formal.
i) Pendidikan Formal
Sistem pendidikan formal ialah satu pendidikan yang mempunyai sukatan pelajaran, kelas atau sekolah, serta mempunyai ujian dan peperiksaan serta lain-lain lagi. Kebiasaannya pendidikan ini bermula seawal usia lima hingga tujuh belas tahun. Hal ini boleh kita lihat dari Tadika sehingga Tingkatan Lima nanti. Pembelajaran yang dinyatakan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan sebenarnya bukan berhenti di sekolah malahan ianya berterusan sehinggalah keperingkat yang lebih tinggi dan seterusnya sepanjang hayat. Misalnya pendidikan bukan setakat mempuyai diploma atau ijazah sahaja, malah mereka digalakan untuk belajar ke peringkat yang paling tinggi.
ii) Pendidikan Tidak Formal
Pendidikan tidak formal ini ialah pendidikan yang bermula di rumah. Ini bermaksud seseorang kanak-kanak dari bayi telah mempelajari pelbagai pelajaran melalui pengalaman dan pemerhatian mereka melalui persekitaran dalam dan luar rumah. Melalui pendidikan ini, kanak-kanak dapat mempelajari kemahiran insaniah (soft skills) iaitu kemahiran komunikasi daripada orang sekeliling seperti ibu bapa, nenek dan adik-beradik mereka melalui pergaulan dan interaksi sesama mereka. Sebagai contoh, jika ibu bapa sering mengajar anak-anak tentang adab memberi ucapan terima kasih, maka kanak-kanak tersebut akan terbiasa dengan ucapan iaitu “Terima Kasih’ itu sering meniti di bibir mereka. Oleh itu, pendidikan ini dapat dikembangkan melalui akal, roh dan dan jasad bagi mencapai matlamat pendidikan untuk menjadi insan yang syumul (sempurna) melalui iman, ilmu dan amal.
2. Menyeluruh dan Bersepadu
3. Seimbang dan Harmonis
PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM TERHADAP SISTEM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Falsafah Pendidikan Islam adalah berasaskan ajaran Al-Quran. Falsafah Pendidikan Islam amat menekankan pendidikan mengenali Allah Yang Esa kerana semua perkara asasnya bermula daripada Pencipta itu sendiri. Menurut Agama Islam, pendidikan merupakan usaha-usaha membaiki diri masing-masing agar dapat membentuk sifat yang sempurna dalam diri setiap individu sebagai seseorang yang taat kepada perintah agama, berpengetahuan dan memiliki akhlak yang mulia. Falsafah Pendidikan Islam telah memberi pengaruh terhadap kurikulum dan pendidik terhadap sistem perkembangan pendidikan di Malaysia.
Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam terhadap sistem perkembangan di Malaysia yang pertama ialah melalui kurikulum. Perubahan sukatan pelajaran yang dilaksanakan berdasarkan kerangka utama pembelajaran mampu memperlihatkan pembelajaran dan pengajaran yang dilaksanakan lebih beroriontasikan kepada program bersepadu di sekolah. Sebagai contoh, Perkhidmatan Kesihatan Sekolah (Bimbingan dan Kaunseling). Justeru itu, peranan guru sangat penting untuk untuk memastikan segala ilmu yang diajar dapat dihayati oleh pelajar di samping bahan-bahan pengajaran yang menekankan nilai-nilai moral dan akhlak dalam melibatkan semua mata pelajaran.
Pengaruh Falsafah Pendidikan Islam terhadap sistem perkembangan di Malaysia yang kedua ialah melalui pendidik. Menurut Mok Soon Sang (2010), berlaku perubahan sikap seseorang pendidik dan profesionalnya dalam memastikan tugasan mengajar dengan tujuan dan dasar falsafah pendidikan islam adalah selari. Hal ini kerana para pendidik akan berubah kearah pandangan dan visi yang positif terhadap amanah yang dipikul untuk memastikan ianya dapat dilaksanakan dengan baik.Perubahan ini menubah strategi dan teknik pengajaran oleh pendidik supaya lebih sesuai dilaksanakan untuk melahirkan modal insan yang berguna kepada negara. Di samping itu, pendidik juga menjadi lebih bertanggungjawab kerana mereka merupakan role model di sekolah kepada anak didik mereka.
Kesimpulannya, Falsafah Pendidikan Islam memberi implikasi yang sangat besar kepada perkembangan sistem pendidikan di Malaysia. Hal ini kerana falsafah pendidikan Islam mampu memberi perubahan terhadap sekolah dalam pelbagai sudut iaitu dari sudut kurikulum dan pendidik. Di samping itu, ia mampu membina tingkah laku manusia untuk menjadi manusia yang seimbang melalui lima aspek iaitu jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial di bawah teras ajaran agama Islam.
KERATAN AKHBAR
0 ulasan:
Catat Ulasan